Tom Rikken HR en payroll medewerker
“Samen flexibel inspelen op onverwachte situaties”
Tom is sinds mei 2022 werkzaam bij Hartog Hoogveld als HR en payroll medewerker. Na zijn studie bedrijfskunde haalde hij zijn master in HRM in Edinburgh, Schotland. Zijn eerste werkervaring deed hij op bij een softwarestartup. Vervolgens maakte hij een wereldreis in o.a. Australië, Indonesië en Zuid-Afrika.
Na deze turbulente start van zijn carrière, ging Tom als HR adviseur aan de slag bij zorgorganisatie Kalorama. Toen hij afgelopen jaar een huis kocht, zocht hij iemand voor de belastingen. “Ik schakelde Hartog Hoogveld in omdat ik Tim en Ferdinand al kende. Toen is het balletje gaan rollen voor mijn nieuwe functie.”
Op en top verzorgd
Wat houdt het werk van Tom in? “Naast het op en top verzorgen van de salarissen is het mijn doel om organisaties waar nodig te adviseren in HR en personeelszaken. Stel: een ondernemer neemt een eerste medewerker aan. Wat betekent dit? Hartog Hoogveld kan ondersteunen bij vragen als: welke contracttypes zijn er? Hoe werkt een proeftijd? Wat als mijn medewerker ziek wordt?”
De menselijke kant
Toms specialisme in zijn werk beschrijft hij als ‘de menselijke kant van de cijfers’. “Hiermee bedoel ik: vérder kijken dan de cijfers alleen. Zo help ik ondernemers automatiseren en digitaliseren. Een ander aandachtspunt: alle contracten op één plek digitaal opslaan en beheren. Of denk aan urenbriefjes die nog handmatig worden overgetikt. Zonde van de tijd van de ondernemer, dat kan anders!”
Geen rompslomp
In zijn functie ondersteunt Tom ondernemers die al werknemers in dienst hebben of die een eerste werknemer willen aannemen. “Hoe ik ze écht verder help? Dat is eenvoudig: geen rompslomp! De salarisadministratie moet ‘gewoon’ goed gaan. En naast de salarisvragen kunnen ze bij me terecht met al hun vragen over personeel. Ik adviseer ze graag als ik kansen zie.”
Helpen, meedenken en adviseren
“Een medewerker is natuurlijk veel méér dan iemand die je elke maand salaris betaalt. Zeker in de huidige arbeidsmarkt blijkt maar weer eens hoe belangrijk loyale medewerkers zijn. Maar hoe ga je nou goed met ze om? Hoe zorg je ervoor dat ze tevreden zijn en blijven? Ondernemers hierbij helpen, meedenken en adviseren – daarmee hoop ik ze écht verder te helpen.”
Oplossingen vinden
Het interessantste onderdeel van zijn vak vindt Tom om deze zachte kant van HR te verbinden met de harde financiële kant. “Hierbij is mijn motto: maak het verschil. Want laten we eerlijk zijn: dingen lopen bijna altijd anders dan je verwacht of zou willen. Ik maak het verschil voor de klant door me positief en flexibel op te stellen. Als het niet rechtsom kan, dan wel linksom. Samen vinden een oplossing!”